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Joy Darling Johnston

Etudiante en thèse sous la direction de Michel de Fornel
Coordonnées
Dissertation Topic
"La compétence interactionnelle des participants L2 dans les interactions exolingues".
Les interactionnistes avancent que l’intersubjectivité, et par conséquent les liens sociaux, sont construits et maintenus au moyen de signes et de procédés pragmatiques largement implicites et liés à l’arrière plan culturel des interlocuteurs. Dans le cas de situations de communication exolingues, où la langue parlée est la langue maternelle (L1) des uns et une deuxième langue (L2) des autres, la question se pose de la compétence interactionnelle des interlocuteurs L2. Dans quelle mesure mobilisent-t-ils les ressources pragmatiques conformément aux attentes tacites de leurs interlocuteurs L1, réalisant ainsi avec ces derniers des conversations qui sont, pour tous les participants, des interactions réussies ? Une analyse multimodale d’échanges exolingues vise à apporter des éléments de réponse.
Research Interests
Language and Identity, Native Speaker / Non-Native Speaker Interaction, Second Language Acquisition, Conversation Analysis, Pragmatics.
Education
2010
♦ Enrollment in the PhD program in Language Sciences at the Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS), Paris. (Formation doctorale « Arts et Langages », spécialité Sciences du Langage).
2003-2005
♦ Master of Science in Linguistics - Applied Concentration, Georgetown University, Washington DC, 2005. Master’s Research Paper: Disagreeing politely: The case of a news panel interview with a European cast. A multimodal interactional discourse analysis.
Other Training
2003
♦ Rater Certification, French Simulated Oral Proficiency Interview (SOPI), Center for Applied Linguistics (CAL), Washington D.C.
1993
♦ Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL), American University of Paris.
Publications & Conference Presentations
♦ Johnston, J. D. and Doughty, C. (2007). L2 Listening Sub-skills. Technical Report: Center for Advanced Study of Language, University of Maryland. Available online: http://www.casl.umd.edu/node/896
♦ L2 Listening Complexity: A Meta-Analysis and Developmental Processing Model (with Catherine Doughty). Paper presented at the Second Language Research Forum, University of Michigan, October 29 - November 1, 2009.
♦ Teaching Intonation to Improve Communication. Workshop presented at the
TESOL-France 25th Annual Colloquium, Paris, November 17-18, 2006.
Research Activities
2009
External peer review for the journal Language Learning.
2008-2009
Research assistant for the dissertation project, Grammatical Gender Representation and
Processing in Advanced Second Language Learners of French. University of Maryland.
2007-2009
Collaboration on the project Characterizing the conceptual complexity of ESL listening materials: A developmental processing approach. Funding awarded by the TOEFL Committee of Examiners of the Educational Testing Service, Princeton New Jersey.
2005-2009
Research consultant with the Second Language Acquisition Section (Area Director Catherine Doughty), Center for Advanced Study of Language, University of Maryland.
Selected Professional Activities
2010-present
Instructional design, ECCOnow English Language Coaching Online, Connecticut.
2006-2012
Second Language Acquisition course design and training, International Teams
(NGO), Illinois.
2003-2006
English language instruction and program direction, Georgetown University Law
Center, Washington D.C.
Exam administration and rating (Franco-British Chamber of Commerce Diploma
Exams), The Language Network, Paris.
Proficiency assessment (French Simulated Oral Proficiency Interview), Georgetown
University Office of International Programs, Washington D.C.
English language instruction, Ecole Nationale Supérieure de Télécommunications, Paris.
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Linguistique Anthropologique et Sociolinguistique – Institut Marcel Mauss
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